26 augustus 2024

KBO BEDEVAART 2024

KBO BEDEVAART 2024 Kring Deurne, Kring Asten en Kring Someren.

Begeleid door de laatste zonnestralen van deze dag kwamen op donderdag 15 augustus de belangstellenden in grote getale naar de kerk van Onze Lieve Vrouwe Presentatie in Ommel om de viering van Maria Tenhemelopneming bij te wonen. De kerk zat vrijwel vol.

Ook dit jaar heeft de werkgroep van de KBO-kringen Deurne, Asten en Someren de organisatie opgepakt en voor haar leden, en andere ouderen, deze bedevaart georganiseerd. Het is voor de tweede keer dat de afzonderlijke pastoors van Deurne, Asten en Someren als celebrant in de H. Mis voorgaan. Dit jaar is pastoor Hedebouw uit de H. Willibrordus parochie van Deurne in de viering voorgegaan. Nadat werkgroep lid Tjeu Huisman de bedevaartkaars binnen bracht, werd deze door pastoor Hedebouw gezegend en later geplaatst bij het Maria altaar. Iedereen kan deze kaars laten branden middels een verzoek aan koster Christa Aarts via telefoonnummer 0493-691415. Hierna heette voorzitter Jan van der Steen van kring Deurne de bedevaartgangers van hartelijk welkom. Hij had een warm welkomstwoord voor de aanwezigen. Jan van der Steen vond het fijn dat er weer een normale bedevaart gehouden kon worden en dat de werkgroep de bedoeling heeft om deze traditie nog in lengte van jaren voort te zetten. Ook vermeldde hij in zijn welkomstwoord dat leden, en andere ouderen, elkaar moeten steunen om de eenzaamheid bij ouderen te verminderen. Ook kunnen ouderen voor elkaar een goede mantelzorger zijn. De kringbedevaart speelt hier een belangrijke rol in. De samenleving speelt hierin ook een rol van betekenis. Verder gaf hij aan dat deze kringbedevaart veel devotie oproept bij de deelnemers. Hij wenste daarom iedereen veel devotie toe.

Pastoor Hedebouw ging vervolgens voor in de H. Mis en stipte in zijn overweging aan dat er in de eerste lezing gesproken werd over de verschijning van een grote, vuurrode draak. De draak stond tegenover een vrouw die een kind zou baren en die draak wilde het kind verslinden. Echter, haar kind werd ijlings weggevoerd naar de troon van God. De vrouw vluchtte naar de woestijn waar zij een plaats kreeg, door God bereid. Ook sprak pastoor Hedebouw over de hedendaagse gebeurtenissen met een draak. Zo vertelde hij dat de draak vaak in de gedachten van mensen verschijnt. Zoals in de Efteling, maar ook bij het Gilde van Sint Joris met de vlaggen en trommels. Ook sprak Pastoor Hedebouw over de elk jaar weer gehouden kringbedevaart waar veel ouderen aan deelnemen. De kringbedevaart heeft een belangrijke plaats in de geloofsbeleving van ouderen. Door de eeuwen heen bleef Maria het voorbeeld van menselijkheid: haar zorgzaamheid, medeleven en steun voor allen die het moeilijk hebben. Zo is moeder Maria de sleutelpersoon voor heel veel katholieken. Het is niet voor niets dat de kerk vol zat met gelovigen die moeder Maria willen eren.

Ondanks dat het broeierig warm was in de volle kerk, genoten de pelgrims van de sfeer en het gezang van kerkkoor Sint Jozef uit de Deurnese Sint Jozefparochie, geleid door dirigent en organist Lodewijk Holskens. De muzikale omlijsting was van een hoog niveau en een waardering is hier op zijn plaats: Lodewijk en koorleden: “Chapeau!!!“

Tot slot werd het lied ‘Onze Lieve Vrouwe van Ommel’ door alle aanwezigen uit volle borst met het koor meegezongen. Ondertussen brachten

Tjeu Huisman en Pastoor Hedebouw de bedevaartkaars naar het Maria altaar.

Piet Matheij, voorzitter van de werkgroep, had nog een slotgedicht en een dankwoord voor allen die hun medewerking hebben gegeven en nodigde een ieder uit voor een lekker kopje koffie, al of niet met een lekker stuk gebak, in zaal “Ons Jantje”.

De werkgroepleden en de aanwezigen konden terugzien op een zeer geslaagde bedevaart 2024.

Piet Matheij