17 mei 2022

Cultuurtrip

Cultuurtrip en bezoek seniorenvereniging Asten-Ommel met expositie naar Kasteel Geldrop op 10 mei

Op deze mooie lentedag vond de 2e cultuurtrip van de seniorenvereniging plaats.

Een grote groep van 38 deelnemers bezocht, deels met auto’s maar ook met de fiets het kasteel in Geldrop. Een geoefende wandelaar was zelfs zo dapper de route lopend af te leggen.

De aanwezige gidsen leidden de groep door de geschiedenis van het kasteel en de eerste bewoners vanaf het jaar 1350, toen het Landgoed met het kasteel gesticht werd.

De gidsen vertelden over de adellijke bewoners, baronnen en baronessen gedurende de geschiedenis.

Namen als Philip en Jan van Geldrop kwamen voorbij en Amandus van Horne die o.a door de 80 jarige oorlog onderdak verleende aan Frederik Hendrik. In 1972 verliet baronesse van Tuyll van Serooskerke het kasteel. Zij bezat ook het kasteel in Heeze. Haar latere familie woont daar nu nog.

De gidsen lieten de mooi bewaarde kamers zien met vele antieke meubelen, serviezen en andere oudheden.

Het kasteel doet momenteel dienst als trouwzaal. Ook was er een expositie van kunstenaar Mar Diemêl die leefde van 1903 tot 1983 Zijn kleindochter Ingrid Gaasterland- Diemêl gaf uitvoerig uitleg over de mooie werken.

Hierna liep de groep naar de kasteelhoeve met de fraaie tuin en monumentale bomen in 1870 aangelegd.

Tenslotte belandden allen op het gezellige terras , waar men genoot van koffie en thee of een drankje met wat lekkers erbij.

Het was een mooie dag. De volgende trip staat voorlopig in de planning op 13 september.

Voor foto’s klik hier